Sunday, May 2, 2010

5 Kesalahan Pengguna Komputer & Laptop


Bagi pengguna komputer yang baru biasanya mereka terdedah kepada ancaman virus, spyware, worm dan sebagainya. Ini kerana mereka tidak mengambil langkah berjaga-jaga apabila menggunakan USB samada pendrive ataupun external hard disk dan juga internet.

Kebiasaannya komputer kita terdedah kepada ancaman melalui internet samada melalui e-mel ataupun website. Apabila sesebuah komputer itu dijangkiti dan orang lain berkongsi fail dengan komputer yang dijangkiti itu maka virus akan lebih mudah merebak. Terdapat 5 jenis kesalahan yang sering dilakukan oleh pengguna komputer iaitu:

1. Tidak Update Antivirus
Sepertimana yang kita semua tahu setiap hari terdapat pelbagai jenis virus dilepaskan dan disebarkan samada secara suka-suka ataupun untuk mengaut keuntungan. Jadi anda perlulah memasang perisian antivirus yang boleh dipercayai sumbernya seperti Kaspersky, Avira, Bitdefender, AVG dan sebagainya.

Tetapi jika anda mempunyai antivirus sahaja tidak ada gunanya jika anda tidak update virus definition samada melalu online update ataupun offline update kerana apabila virus baru menyerang antivirus anda tidak dapat mengenal - pasti jenis virus tersebut. Jadi anda hendaklah sentiasa update antivirus anda paling kurang seminggu sekali bagi yang tiada kemudahan internet di rumah dan jika anda mempunyai kemudahan internet, setkan antivirus anda kepada automatik update supaya setiap kali anda buka internet antivirus tersebut akan update secara automatik.

2. Jarang Scan PC
Walaupun anda mempunyai antivirus terbaik sekalipun, selalu update anda akan terdedah kepada virus jika anda tidak kerap scan PC anda. Ini kerana kadangkala antivirus tidak dapat mengesan virus secara automatic. Jadi, apa yang perlu anda lakukan ialah dengan membuat full scan pada PC anda paling kurang seminggu sekali. Tetapi sekiranya anda dapat merasakan perbezaan ketara pada PC anda daripada sebelum ini seperti PC menjadi semkin lembab, anda hendaklah scan PC anda dengan segera.

3. Double Klik pada USB Drive
Bagi pengguna yang kerap menyimpan fail di dalam USB Drive, anda semestinya sentiasa memindahkan fail-fail dari PC orang lain ke PC anda. Jika PC tersebut dijangkiti virus dan USB Drive anda juga telah dijangkiti, kemudian anda cucuk USB di PC anda serta double klik pada USB icon secara automatic virus akan menyerang sistem di PC anda. Jadi, elakkan double klik pada USB icon dan anda digalakkan buka melalui address bar. Saya sarankan supaya anda memasang perisian USB Disk Security kerana PC anda akan selamat jika USB yang dijangkiti dicucuk ke PC anda dan perisian ini akan delete autorun yang akan mengakibatkan virus secara automatic merebak ke komputer anda.

4. Tidak Menggunakan Local Antivirus
Kebanyakkan pengguna komputer hanya menggunakan hanya satu jenis perisian antivirus sahaja. Selepas anda scan dan antivirus tersebut tidak dapat mengenalpasti virus di dalam PC, anda fikirkan bahawa PC anda selamat dan tiada virus walaupun tanda-tanda jangkitan telahpun anda tahu seperti PC menjadi lembab, hang dan sebagainya. Anda digalakkan untuk menyimpan pelbagai jenis local antivirus samada jenis portable ataupun standalone dan juga jenis installer sebagai contoh antara local antivirus yang terbaik seperti geekz, combo fix, Trojan remover dan sebagainya. Ini kerana walaupun anda tidak scan menggunakan antivirus seperti Kaspersky, Avira dan Bitdefender, anda boleh menggunakan local antivirus untuk membuang virus yang berada di dalam PC anda.

5. Tidak Membaiki Registry
Kebanyakkan pengguna PC berfikiran yang kerja mereka sudah selesai sekiranya dapat membuang virus yang berada di dalam PC. Anda sebenarnya masih lagi perlu membaiki registry yang telah diubah oleh virus mahupun spyware kerana PC anda menjadi lembab, hang dan sebagainya disebabkan oleh perubahan pada registry tersebut. Antara perisian yang boleh anda gunakan untuk membaiki registry seperti ccleaner, regcure, regwash, advanced system care dan sebagainya. Setelah virus dibuang dari PC anda, anda perlu scan registry dan registry anda akan diubah menjadi seperti sediakala.
Sebenarnya terdapat banyak lagi kesalahan-kesalahan yang sering dilakukan oleh pengguna komputer. Jadi dengan penerangan kesalahan di atas dapat di jadikan panduan kepada anda semua dalam menjaga komputer dan laptop anda.

1 ulasan:

Unknown May 18, 2010 at 5:55 AM  

bgus tips ni..sgt berguna..info ini di ambil dari blog zuarxpdc.blogspot.com..kredit to zuar.. ;-)

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

  ©Template by FS SKBR.